Als uit de verzuimgegevens blijkt dat een medewerker vaak verzuimt, is het wellicht tijd om een verzuimgesprek te voeren. Door met elkaar in gesprek te blijven, kan het verzuim op een effectieve manier worden aangepakt. Deze leidraad laat zien hoe u een verzuimgesprek kunt aanpakken.

Als uit de verzuimgegevens blijkt dat een medewerker vaak verzuimt, en er andere signalen zijn dat het met een medewerker niet lekker loopt, is het wellicht tijd om een verzuimgesprek te voeren. De manager bespreekt met de medewerker de oorzaken van het (dreigende) verzuim en de consequenties voor het werk. Het gesprek wordt afgerond met afspraken, die de manager op papier zet.

De bedoeling van het verzuimgesprek is dat de manager informatie krijgt over de achtergronden van het verzuim en belangstelling toont voor de medewerker. Door met elkaar in gesprek te blijven, kan het verzuim op een effectievere manier worden aangepakt.

Verder lezen?

Word abonnee en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen

Dit artikel is afkomstig uit HR Tools & Extra’s van Personeelsnet.nl. Auteursrecht berust bij Personeelsnet Media BV, Rotterdam.